- إنضم
- Feb 27, 2015
- المشاركات
- 6,844
- مستوى التفاعل
- 30,267
- النقاط
- 113
ملحقات خاصة بالحزأين الثامن و التاسع:
تصنيفات عامة لسلالات الميج-21 التي صرف السوفييت سنوات 1958 -1974 على تطويرها:
النماذج التجريبية و التي عدلت الى التصديرية المعروفة في بداية التصنيع لهذه السلسلة:
نماذج أخرى مختلفة:
و هذا الزمن بالمقابل قام فيه الأمريكيون و الغرب بتطوير المقاتلات و الطائرات التالية على سبيل المثال:
طائرة التجسس المشهورة بلاك بيرد س ر-71
طائرة الهاريير البريطانية التي انتشرت بصورة كبيرة على متن حاملات الطائرات
طائرة بوكانير البريطانية كقاصفة متوسطة المدى
طائرة ميراج-5 و ميراج ف-1 الفرنسية و كلاهما مقاتلتان متعددة المهام
طائرة أ-4 سكاي هوك كمقاتلة دعم قريب تعمل من على متن حاملات الطائرات
طائرة أ-6 أنترودر و هي مقاتلة هجوم و حرب الكترونية تعمل من على متن حاملات الطائرات.
طائرة أ-7 كورسير كمقاتلة دعم قريب تعمل من على متن حاملات الطائرات
طائرة ف-111 التي اعتبرت قاصفة هجومية بهندسة الأجنجة المتحركة
طائرة ف-14 الاعتراضية المتفوقة و هي أول مقاتلة جيل رابع تدخل الخدمة في العالم على متن حاملات الطائرات
طائرة ف-15 كمقاتلة تفوق جوي و كانت ثاني طائرة في العالم من الجيل الرابع تدخل الخدمة
طائرة أ-5 فيجلانتى كقاصفة و استطلاعية بعيدة المدى تعمل من على حاملات الطائرات
يلاحظ كون النسبة الأكبر كانت مخصصة للعمل على حاملات الطائرات مما يعكس الذهنية العدوانية و النية الاجرامية المبيتة للغزو و الهجوم و لم تكن أي من هذه الطائرات معنية بالدفاع عن النقطة اطلاقا.
الطائرات المخصصة للدفاع عن النقطة مثل ف-104 و ف-5 عدت طائرات للعروض الجوية فقط و لكي تصدر الى بعض الحلفاء العديمي الأهمية و الذين لا حول لهم و لا طول
طبعا لا يعني ذلك عدم انتاج الاتحاد السوفييتي لنماذج مختلفة من الطائرات و لكن حتى رقميا فقد عادلت الكمية المنتجة من الميج-21 كل هذه الأنواع مما يعكس حالة التقوقع العجيب فلا يعقل أن تستطيع من هزيمة كل هذه الأنواع
و هكذا يبدو الفرق في تحكم المغاهيم القتالية المختلفة في صياغة انتاج أجيال الطائرات
يتبع...
تصنيفات عامة لسلالات الميج-21 التي صرف السوفييت سنوات 1958 -1974 على تطويرها:
MiG-21 - Variants
The A and B models were single-engine, gun-armed, Delta-winged fighter. The employment of guns denoted an adherence to lead-pursuit tactics compatible with a fire control system of an optical gyro, lead-computing gunsight with range-only radar. The operational versions, C and E models, are clear air mass interceptor attack fighters while the D and F are all-weather models. The cockpit visibility of the Fishbed C and E, for ranges greater than 10,000 feet, is severely limited, especially if the pilot wears a pressure helmet. Since only the leading edge of the 57-degree swept-wing can be seen, the amount of maneuvering each pilot may do is very limited because the regions behind and above cannot be seen. In normal tactical formations, the lead pilot cannot see the wingman or direct the flight in more than simple maneuvers.
The A and B models were single-engine, gun-armed, Delta-winged fighter. The employment of guns denoted an adherence to lead-pursuit tactics compatible with a fire control system of an optical gyro, lead-computing gunsight with range-only radar. The operational versions, C and E models, are clear air mass interceptor attack fighters while the D and F are all-weather models. The cockpit visibility of the Fishbed C and E, for ranges greater than 10,000 feet, is severely limited, especially if the pilot wears a pressure helmet. Since only the leading edge of the 57-degree swept-wing can be seen, the amount of maneuvering each pilot may do is very limited because the regions behind and above cannot be seen. In normal tactical formations, the lead pilot cannot see the wingman or direct the flight in more than simple maneuvers.
- Fishbed-A (MiG-21) -
- Fishbed-B (MiG-21) -
- Fishbed-C (MiG-21) - The Fishbed C, first observed in 1958, had two 16 shot 57-mm FFAR pods mounted externally, as a complement to the gun armament. When the Atoll AA-2 missile became operational in 1959, one NR-30 gun was removed from the MIG-21 as the C model employed the new missile. High-performance day fighter. Armament: 3,300 lbs. at bombs, guns, rockets, two Atoll infrared missiles. Crew: 1. (1960)
- Fishbed-D (MiG-21PF) - All—weather interceptor version. Armament: 3,300 lbs. of bombs, rockets, two Atoll infrared missiles. Crew: 1. (1962) The Fishbed-D (MiG-21PF) was the second major MiG-21 variant, and its improvements included the addition of a radar in the engine inlet cone, which gave the PF model a moderately effective all-weather and night intercept capability. Adapting the design to fit the radar meant eliminating the guns from the earlier MiG-21 version. The PF relied solely on air-to-air missiles. With the Fishbed D in late 1962, the use of the Atoll missile as main armament with the exclusion of a permanent gun installation produced a significant variant in air-to-air interceptors. The model possessed a search and track raddar/ gunsight that permitted non-visual target tracking and missile firing.
- Fishbed-E (MiG-21) - Improved version of FISHBED C. Armament: 3,300 lbs. of bombs, one gun, rockets, two Atoll infrared missiles. Crew: 1. (1961) The armament and fire control systems noted in the E model in 1962, were identical to the earlier C variant.
- FISHBED F Soviet designation unknown. Improved all-weather version. Armament: 3,300 lbs. of bombs, rockets, two Atoll infrared missiles. Crew: 1. (1965)
- Fishbed-J (MiG-21F) - The MiG-21F Fishbed J is a short-range day fighter-interceptor and the first major production version of the popular MiG-21 series. It is but one of many versions of this aircraft that served in the air arms of many nations around the world.
- Fishbed-J (MiG-21MF) - The MiG-21MF is a single-engined, single-seat supersonic jet fighter designed primarily for destruction of air targets by guided and non-guided weaponry and for air reconnaissance. To a certain extent, the aircraft can also be used for destruction of ground targets. MiG-21MF (NATO reporting name Fishbed-J) represents the first third generation interceptor/fighter designed to gain and maintain air superiority. It was developed as a universal type to fulfil fighter tasks and multipurpose fighter/bomber tasks with limited possibilities in adverse weather conditions. It is equipped with the R-13F-300 engine with additional combustion, and the RP-22S radar.
This type of MiG-21MF was manufactured in 1974 to 1975. Capacity of the internal fuel tanks is 2650 litres. The aircraft can be equipped with an optional external fuel tank under the fuselage and two tanks under the wings with a total capacity of 1470 litres. As to missiles, it can carry R-13A, R-60 and R-MK short-range air-to-air missiles. Standard equipment is the 23mm GSh-23L gun. MiG-21MF can also be used for air support of ground forces. In such case it can carry UB-16-57 or UB-32A launcher tubes, 240 mm S-24 air-to-surface rockets, or bombs up to 500 kg.
- MIG-21 R Camera package installed for reconnaissance. Armament: 3,300 lbs. at bombs, rockets, two Atoll intrared missiles. Crew: 1.
- UMiG-21 MONGOL Trainer version. Armament: 3,300 lbs. of bombs, rockets, two Atoll infrared missiles. Crew: 2. (1963)
- MIG-21 FL Export models. Armament: 3,300 lbs. of bombs, rockets, two Atoll infrared missiles. Crew: 1
- MiG-21UM - A two-seat modification MiG-21UM is designed for advanced and perfection training of pilots for MiG-21 types.
النماذج التجريبية و التي عدلت الى التصديرية المعروفة في بداية التصنيع لهذه السلسلة:

نماذج أخرى مختلفة:



و هذا الزمن بالمقابل قام فيه الأمريكيون و الغرب بتطوير المقاتلات و الطائرات التالية على سبيل المثال:
طائرة التجسس المشهورة بلاك بيرد س ر-71
طائرة الهاريير البريطانية التي انتشرت بصورة كبيرة على متن حاملات الطائرات
طائرة بوكانير البريطانية كقاصفة متوسطة المدى
طائرة ميراج-5 و ميراج ف-1 الفرنسية و كلاهما مقاتلتان متعددة المهام
طائرة أ-4 سكاي هوك كمقاتلة دعم قريب تعمل من على متن حاملات الطائرات
طائرة أ-6 أنترودر و هي مقاتلة هجوم و حرب الكترونية تعمل من على متن حاملات الطائرات.
طائرة أ-7 كورسير كمقاتلة دعم قريب تعمل من على متن حاملات الطائرات
طائرة ف-111 التي اعتبرت قاصفة هجومية بهندسة الأجنجة المتحركة
طائرة ف-14 الاعتراضية المتفوقة و هي أول مقاتلة جيل رابع تدخل الخدمة في العالم على متن حاملات الطائرات
طائرة ف-15 كمقاتلة تفوق جوي و كانت ثاني طائرة في العالم من الجيل الرابع تدخل الخدمة
طائرة أ-5 فيجلانتى كقاصفة و استطلاعية بعيدة المدى تعمل من على حاملات الطائرات
يلاحظ كون النسبة الأكبر كانت مخصصة للعمل على حاملات الطائرات مما يعكس الذهنية العدوانية و النية الاجرامية المبيتة للغزو و الهجوم و لم تكن أي من هذه الطائرات معنية بالدفاع عن النقطة اطلاقا.
الطائرات المخصصة للدفاع عن النقطة مثل ف-104 و ف-5 عدت طائرات للعروض الجوية فقط و لكي تصدر الى بعض الحلفاء العديمي الأهمية و الذين لا حول لهم و لا طول
طبعا لا يعني ذلك عدم انتاج الاتحاد السوفييتي لنماذج مختلفة من الطائرات و لكن حتى رقميا فقد عادلت الكمية المنتجة من الميج-21 كل هذه الأنواع مما يعكس حالة التقوقع العجيب فلا يعقل أن تستطيع من هزيمة كل هذه الأنواع
و هكذا يبدو الفرق في تحكم المغاهيم القتالية المختلفة في صياغة انتاج أجيال الطائرات
يتبع...