رماية و تمارين تكتيكية

العراب

قيادة الأركان

أقلام المنتدى
ٍVIP
إنضم
20 أكتوبر 2013
المشاركات
2,849
مستوى التفاعل
11,122
الموضوع مخصص لكل انواع الرمايات بالأسلحة الخفيفة او الثقيلة النارية (رشاشات . بنادق . مسدسات ) سواء اكانت تدريبات او تمارين او معارك حقيقية
 

العراب

قيادة الأركان

أقلام المنتدى
ٍVIP
إنضم
20 أكتوبر 2013
المشاركات
2,849
مستوى التفاعل
11,122
رماية باستعمال منظار الرؤية الليلية و المؤشر الليزري نوع الأسلحة المستخدمة BCMs - SCAR 17 - Glcok 19

 
التعديل الأخير:

العراب

قيادة الأركان

أقلام المنتدى
ٍVIP
إنضم
20 أكتوبر 2013
المشاركات
2,849
مستوى التفاعل
11,122
عندما يتحدى الرامي نفسه و التوقيت معا ... هنا يجب عليه ان يستدير و يميز بين الأهدف ذات الألوان المختلفة و يسدد ثم يطلق النار كل ذلك يتم عبر تسلسل في اجزاء من الثانية فقط !!

 

العراب

قيادة الأركان

أقلام المنتدى
ٍVIP
إنضم
20 أكتوبر 2013
المشاركات
2,849
مستوى التفاعل
11,122
ينقسم علم المقذوفات إلى ثلاثة فروع رئيسية: داخلي وخارجي وختامي. تستخدم الشرطة علْمًا آخر يسمّى علم المقذوفات الشرعي.

المقذوفات الداخلية. تبحث في حركة القذيفة عندما تجتاز ماسورة السلاح، مثل البندقية والمسدس، أو مطلقة الصواريخ. عندما يتعلَّم الدارس المقذوفات الداخلية لرصاصة البندقية، مثلاً يجب أن يعرف وزن طلقة الرصاصة، والضغط المتركِّز على الرصاصة من شحن مسحوق التفجير، والسرعة التي تجتاز بها الرصاصة الماسورة، وطول الماسورة والسرعة التي تغادر الرصاصة بها فوهة البندقية.

وتُسمَّى السرعة التي تغادر بها المقذوفة ماسورة البندقية أو التي يترك الصاروخ بها مطلقة الصواريخ السرعة الأوليَّة أو سرعة الفوهة. وتتراوح هذه السرعة بين 240 و910م في الثانية للبنادق الكبيرة، ونحو 1,200م في الثانية لبعض البنادق.

والسرعة الأولية للصواريخ الكبيرة منخفضة نسبيًا لأن هذه الصواريخ ثقيلة جدًا.

المقذوفات الخارجية. تبحث في سلوك المقذوفات من وقت مغادرتها السلاح إلى نهاية طيرانها. ويُعَدُّ تقرير مسار المقذوف المشكلة الرئيسية في المقذوفات الخارجية. فلتعيين مسار المقذوف يجب أن يعرف خبير المقذوفات حقائق المقذوفات الداخلية وتأثير الجاذبية والهواء على القذيفة. تؤثِّر قوة الجاذبية على جعل القذيفة تسقط نحو الأرض أثناء التحليق. وتعتمد مقاومة الهواء للقذيفة على حجم القذيفة، وشكلها وسرعتها، وعلى كثافة الهواء. وتقلل مقاومة الهواء سرعة المقذوفة، كما تقلل مداها أو مسافة مسارها. ويمكن للرياح أن تقلل أو تزيد من مداها. ويمكن للرياح المتعامدة أن توجِّه المقذوفة إلى جهة أخرى. وعندما تخرج المقذوفة من البندقية القاذفة تدور وتسلك كالجيروسكوب . ويؤثِّر ضغط الهواء في المقذوفة السريعة الدوران مسببًا المبادرة الجيروسكوبية. هذا التأثير يجعلها تندفع ببطء على طول طريق حلزوني، منحرفة في اتجاه حركتها الدائرية.

تصبح المقذوفات الخارجية أكثر صعوبة عندما تنطلق من سلاح ناري موضوع على منصة متحركة مثل الباخرة أو الطائرة. يضيف الهدف المتحرِّك متغيرات أكثر. يمكن أن تحسب تأثيرات كل هذه العوامل بسرعة عن طريق الحاسوب.

المقذوفات الختامية. هي دراسة مفعول المقذوفة على هدف وعلى المساحة المحيطة به. وبسبب صعوبة الحصول على المعلومات لم تتطوّر المقذوفات الختامية كما تطوَّرت المقذوفات الداخلية والخارجية. ولكن التقدم الحديث في التصوير الإشعاعي (استعمال الأشعة السينية) والتصوير الضوئي ذي السرعة العالية أدَّى إلى زيادة المعرفة عن المقذوفات الختامية. ويمكن أن ينتج الضرر على الهدف عن طريق الشظايا والتصادم والانفجار والحرارة والنار والتأثير الكيميائي أو البكتريولوجي والنشاط الإشعاعي. وتعتمد قابلية المقذوفة على الإضرار بالهدف في مثل هذه الحالات بحسب الحجم والوزن والسرعة وتركيب المقذوفة وتركيب الهدف.

علم المقذوفات الشرعي. حقل دراسي خاص يساعد رجل الشرطة على تمييز الرصاصات المطلقة من البنادق. وتترك البندقية علامة معينة على الرصاصات المطلقة. وتختلف هذه العلامات عن تلك التي تتركها بندقية أخرى. ويستطيع خبراء علم المقذوفات ـ نتيجة لهذه العملية ـ أن يفحصوا هذه العلامات ليقرروا خروج رصاصات معينة من بنادق معينة.

للكشف عما إذا كانت بندقية معينة أطلقت رصاصة وجدت في مسرح جريمة، أو استخرجت من جسم ضحية تطلق رصاصة اختبار من البندقية، ثم تقارن العلامة التي على كُلٍّ من الطلقتين تحت المجهر ليرى إذا كانتا متماثلتين.


منقول
 

العراب

قيادة الأركان

أقلام المنتدى
ٍVIP
إنضم
20 أكتوبر 2013
المشاركات
2,849
مستوى التفاعل
11,122
كيفية التعامل مع بندقية كلاشنكوف : الرماية


كيفية التعامل مع بندقية كلاشنكوف : الإستعصاءات

 

العراب

قيادة الأركان

أقلام المنتدى
ٍVIP
إنضم
20 أكتوبر 2013
المشاركات
2,849
مستوى التفاعل
11,122
يوم 22 يونيو 2017 صحي الناس المهتمه بمجال القناصه علي مستوي العالم علي خبر جابلهم صدمه نفسيه وهو ان فيه اتنين قناصه كنديين تبع وحده اسمها Joint Task Force 2 ودي تبقي اعلي فئه في القوات الخاصه الكنديه اللي هي حاجه كده زي الوحده 777 او 999 عندنا في الصاعقه المصريه .. المهم ان الاتنين قناصه دول قتلوا فرد من تنظيم داعش في العراق بطلقه ضربوها من علي مسافه 3,540 متر .. الرقم ده مش غلطه علي فكره .. هم قتلوا فرد من داعش من علي بعد 3.5 كيلومتر .. الاتنين اللي هم واحد قناص و التاني اسمه Spotter او مساعد القناص كانوا قاعدين فوق سطوح بيت و الطلقه عشان تطلع من البندقيه لحد ما وصلت للهدف احتاجت تقريبا 10 ثواني و استخدموا طلقه عيار نص بوصه او 0.5 Caliber و ضربوها من بندقيه قناصه اسمها McMillan TAC-50 حتلاقي صورها عندك .. سبب اني قلتلك ان اللي حصل ده جاب صدمه نفسيه للناس اللي مهتمه اوي بموضوع القنص ده ان اخر رقم متسجل لاطول عمليه قنص في التاريخ كان باسم قناص بريطاني اسمه (كريج هاريسون Craig Harrison) قتل واحد من طالبان في افغانستان سنه 2009 من مسافه 2475 متر .. الاسوا من كده ان الWebsite بتاع الشركه اللي بتصنع بندقيه القناصه McMillan TAC-50 بيقول ان اقصي مدي صحيح للبندقيه هو 1800 متر بعدها انت و شطارتك بقي يعني الاتنين قناصه الكنديين استخدموا البندقيه عشان يصطادوا هدف من علي بعد يعتبر ضعف المسافه اللي المصنع قالك عليها .. لحد دلوقتي الخبر خلص .. اللي حنحاول نشرحله في المقاله دي هو ازاي تبقي قناص بدون معلم .. احنا حنحاول نقولك هي الطلقه دي اتضربت ازاي بالورقه و القلم .. الموضوع فيه رياضيات و فيزياء كتير فلو انت من الناس اللي مش بتحب الرياضيات و الحساب خد بعضك و اقفل الPost

اولا انت عشان تبقي قناص كويس لازم تبقي شاطر اوي في الفيزياء و حساب المثلثات .. فيه كميه معلومات بيكون القناص عارفها ملهاش علاقه خالص بتدريبه العسكري و نسبه قليله اوي هي اللي تقدر توصفها علي انها معلومات لازم ضابط جيش يعلمهالك .. انت مثلا لو عايز تبقي قناص حتحتاج تعرف ان الطلقه عيار نص بوصه ممكن تطير لمسافه 7.5 كيلومتر .. بس انت محتاج تكون فاهم ايه هي الحاجات اللي بتأثر علي الطلقه وهي طايره في الجو ودي حد درس فيزياء و رياضيات و حساب مثلثلات هو اللي لازم يعلمهالك .. عندك الجاذبيه .. عندك سرعه و اتجاه الريح .. عندك هو انت ارتفاعك كام من علي سطح البحر .. عندك هو انت في مكان الضغط الجوي فيه كام .. عندك الرطوبه .. عندك حاجه اسمها تاثير كوريليوس او Coriolis Effect وده يمكن اهم عامل بيؤثر علي الطلقه وهي ماشيه في الجو .. انت عشان تقول علي نفسك قناص بتعرف تصطاد اهداف من مسافات بعيده لازم تكون عارف كويس اوي ازاي تحسب الحاجات دي كلها و تعرف هي بتؤثر ازاي علي مسار الطلقه .. في الشرح حنركز كلامنا علي 4 عوامل كانوا هم اهم العوامل اللي اثرت علي عمليه القنص اللي حنتكلم عنها:

• الجاذبيه الارضيه
• سرعه الريح
• الضغط الجوي
• تاثير كوريليوس او Coriolis Effect

خلينا نبدا بيمكن اهم عامل اللي هو الجاذبيه الارضيه:

حضرتك بمجرد ما بتضغط علي الزناد و الطلقه بتطلع من البندقيه فهي بتطلع شايله شويه طاقه .. وهي ماشيه الطاقه دي بتفضل تقل ولما الطاقه دي بتقل قدره الطلقه انها تقاوم تاثير الجاذبيه الارضيه هي كمان بتقل .. كل ما الطلقه طارت مسافه اطول و كانت ماشيه بسرعه اقل كل ما قدره الجاذبيه الارضيه انها تشدها ليها حتزيد ودي ظاهره بتتسمي Bullet Drop او ميل الطلقه .. الطلقه وهي ماشيه بتبدا تقع والكلام ده يمشي علي اي طلقه قناصه حتي الطلقه عيار 0.5 Caliber اللي بتضربها من بندقيه قويه اوي زي McMillan TAC-50 .. كل ما المسافه اللي بتطيرها الطلقه او الRange زاد كل ما الBullet Drop هو كمان بيزيد .. عشان كده وانت في الجيش لما كنت بتنشن بالبندقيه او بالمسدس بيقولك نشن فوق الهدف بشويه صغيرين .. المشكله ان الاتنين قناصه الكنديين لما جم يصطادوا الهدف بتاعهم هم جابوه من علي مسافه 3,540 متر وده معناه ان لو القناص ضرب طلقته افقي يعني منشنش اعلي من الهدف زي ما اي مدرب ضرب نار بيعلمك وانت لسه طالب في الكليه الحربيه فالBullet Drop لحظه ما الطلقه جت في الهدف كان حيبقي 6,705 بوصه يعني حوالي 170 متر .. اهدي بقي و ركز في الرقم اللي انت لسه قاريه .. مسافه ال3.5 كيلومتر دي عشان اصطادك من عليها لازم اكون واقف فوق ناطحه سحاب عشان الطلقه وهي ماشيه بتقع فلما ان شاء الله الطلقه توصلك تيجي فيك .. اللينك ده https://ryancleckner.com/canadian-sniper-set-world-record-…/ فيه جدول كبير بيحسبلك الBullet Drop علي حسب المسافه اللي بتطيرها الطلقه .. لو انت جيت قلت ان الطلقه كانت بتطير بسرعه 282 متر في الثانيه ودي سرعه تعتبر اسرع من سرعه الطياره المدنيه الجامبو اللي هي بوينج Boeing 747 ودي سرعه اقل من سرعه الصوت فده معناه ان الطلقه وهي ماشيه كانت بتقع 50 سنتيمتر كل ما تمشي 30 سنتيمتر

انا عارف ان فيه ناس مخها قريب يسيح .. معني الحسبه دي ان لازم الاتنين قناصه يكونوا قاعدين فوق سطح مبني او اي مكان تاني عالي .. بعد كده عن طريق العدسه بتاعه البندقيه بتبدا تعوض الBullet Drop بانك تنشن البندقيه لفوق الهدف .. بحسبه تانيه برده .. الطلقه احتاجت حوالي 7 ثواني عشان تطلع من البندقيه لحد ما تصيب الهدف و لحظه ما جت في الهدف سرعتها كانت 282 متر في الثانيه ده معناه ان الطلقه دي بعد ما طارت اكثر من 3.4 كيلومتر كانت القوه اللي ضربت بيها الهدف كانت زيها زي ما اكون واقف قدامه باقل من متر و اضربه بطلقه من بندقيه AK-47

يجي بعد كده دور سرعه الريح:
لما بتيجي تصطاد هدف من علي مسافات بعيده سرعه الريح بتكون عامل مهم اوي في حسبتك .. انت ممكن ريح بسيطه خالص سرعتها متعديش 1.5 متر في الساعه يعني يدوبك نسمه هوا معديه تخليلك الطلقه بتاعتك تبعد مسارها .. عشان بس تكون برده مستوعب الارقام .. لو انا معايا بندقيه قناصه و طلقه عيار 0.5 Caliber و بصطاد هدف علي بعد 400 متر فممكن ريح بسيطه زي ما قلتلك سرعتها متعديش 1.5 متر في الساعه تبعد الطلقه بتاعتي عن مسارها بمسافه تعدي 75 سنتيمتر .. لو انا بقي بصطاد هدف من علي مسافه 3800 متر فريح زي دي ممكن تفسحلي الطلقه بتاعتي بعيد عن الهدف بمسافه 9 متر .. ده معناه ان الاتنين قناصه كانوا المفروض يعملوا حسابهم ان الريح حتخلي الطلقه تبعد اكتر عن الهدف بمسافه حوالي 9 متر فده كمان بيخش في الحسبه

لو حبيت نتكلم بسرعه عن دور الضغط الجوي:

الضغط الجوي هو داله في ارتفاعك عن سطح البحر بس لو انت قناص بتصطاد هدف علي بعد 500 متر او اقل فانت العوامل زي الضغط الجوي و الرطوبه و درجات الحراره مش بتاخدها في حسابك و بتعملها Ignore .. الكلام ده مبيحصلش لما بتصطاد هدف علي بعد 3,540 متر .. القناص بيبقي معاه Wind Sensor و مقياس للضغط الجوي و بيكون معاه تقرير عن حاله الجو .. اللي بيعقد الدنيا هو انت بتضرب الطلقه الساعه كام .. انك لو بتضرب طلقه ساعه الفجريه فدي بتبقي حسبه ولو انت بتضرب نفس الطلقه علي نفس الهدف في عز الظهر بتبقي حسبه تانيه خالص

نيجي بقي لحاجه محتاجه تفتيح مخ اللي هو تاثير كوريليوس او Coriolis Effect:

عشان مدخلكش في قصه كبيره .. عامل كبير في حسبه القناصه بيعتمد علي دائره العرض اللي انت عندها والتاثير ده بيبان اوي كل ما الهدف بعد عنك .. لو انت زي ما الاتنين قناصه الكنديين كانوا في العراق يعني في النص الشمالي من الكره الارضيه فالطلقه بتاعتك لما بتطلع بتحدف يمين .. العكس لو انت في جنوب افريقيا مثلا يعني في مكان جنوب خط الاستواء في النص الجنوبي من الكره الارضيه ساعتها حتلاقي الطلقه بتاعتك بتحدف شمال .. مقدار الحدفان ده بيزيد كل ما انت طلعت لفوق باتجاه القطبين الشمالي و الجنوبي .. ازيدك من الشعر بيت .. لو الهدف بتاعك ناحيه الشرق مع اتجاه دوران الكره الارضيه فانت بتلاقي الطلقه بتحدف لفوق .. لو الهدف بتاعك ناحيه الغرب فالطلقه بتحدف لتحت .. ده برده له جداول و معادلات القناص بيحسبها قبل ما بيضرب طلقته

فيه عوامل تانيه ملهاش علاقه بالبيئه قد ما ليها علاقه بالبندقيه نفسها .. البندقيه McMillan TAC-50 تعتبر من انظف و احسن بنادق القناصه في العالم وميزتها ان الماسوره بتاعتها محفور فيها من جوه شكل حلزوني عشان الطلقه وهي طالعه تلف حول نفسها بتخليها Stable او مستقره اكتر .. المشكله ان لو التصنيع بتاع الشكل الحلزوني ده كان ناحيه اليمين فلو الطلقه طارت اكتر من 1000 متر بتلاقيها بتحدف 2.5 متر ناحيه اليمين .. الله اعلم البندقيه اللي كانت مع الاتنين قناصه كانت ايه ظروفها بس ده كمان بيخش في الحسبه .. حاجه تانيه بتتحط في اعتبار القناص هو تقييم MOA بتاع البندقيه .. كلمه MOA دي اختصار Minute of Angle ودي عشان تفهمها صح تخيل ان فيه قمع او شكل مخروطي راسه هي فوهه البندقيه اللي بيطلع منها الطلقه و قاعدته الدائره بتوسع كل ما الطلقه طارت لقدام .. تخيلت المنظر وفيه رسمه عندك بتساعدك انك تفهم ده .. معني اني اقولك ان البندقيه الفلانيه تقييم الMOA بتاعها واحد فده معناه ان لما انا اضرب طلقه من البندقيه دي و الطلقه تطير مسافه 100 يارده (تقريبا 100 متر) فده معناه انك لو رسمت دايره نص قطرها نص بوصه (1.3 سنتيمتر) فالطلقه حتيجي في حته معينه في الدايره دي .. لما اقول ان البندقيه MOA بتاعها واحد فده برده معناه ان لما الطلقه تطير 1000 يارده (تقريبا كيلومتر) فالدايره اللي هي حتيجي فيها نص قطرها بيبقي 5 بوصه (12.7 سنتيمتر) .. ابعد من الكيلومتر الدايره بتوسع اوي بتبقي نص قطرها 30 سنتيمتر وانت طالع .. علي بعد 3 كيلومتر انت لو قناص حيبقي صعب عليك انك تشوف الهدف اصلا

في الاخر عايز اقولك ان الاتنين قناصه الكنديين دول عملوا حاجه مش كتير في العالم بيعرفوا يعملوها .. الاتنين حسبوا حسبه فيها كميه متغيرات لو كانوا غلطوا في رقم واحد كانت الطلقه باظت .. دور الSpotter انه هو اللي بيحسب الحسبه و هو اللي بيقول للقناص ينشن فين و ازاي و ايه هي المسافه اللي ينشن فيها بعيد عن الهدف وهو باصص في المنظار عشان يعوض تاثير العوامل الكتير اللي اتكلمنا عنها

منقول الملتقى العربى الاستراتيجى

45887873_813708168960495_3687311307167498240_n.jpg


45941397_813708192293826_7399489551560867840_n.jpg


46065485_813708222293823_7688407036580593664_n.jpg


46007464_813708258960486_1021672028505112576_n.jpg
 

السيف الدمشقي

عقيد

أقلام المنتدى
ٍVIP
إنضم
27 فبراير 2015
المشاركات
6,273
مستوى التفاعل
27,633
موضوع ممتاز جدا
عسكري-علمي بوقت واحد
لقد سالت مدرب رماية محترف فأكد لي بكون عملية القنص البعيدة المدى تحتاج طاقما متعاونا بحيث يمرر أحدهما الحسابات و يدققها الرامي و بعدها ينفذ الرماية
 

الزعيم

الزعيم اسم علي مسمى

فريق الدعم التقني
أقلام المنتدى
إنضم
19 أكتوبر 2013
المشاركات
10,077
مستوى التفاعل
30,587
لكن القنص لا يحتاج لكل هذا العلم ربما الامر يقتصر على القنص البعيد المدى
اما القنص في مدى اقل من كلم او في المديات الاقل من 400 لا يحتاج لكبير علم
الدراغونوف سلاح قنص سهل
 

العراب

قيادة الأركان

أقلام المنتدى
ٍVIP
إنضم
20 أكتوبر 2013
المشاركات
2,849
مستوى التفاعل
11,122
لكن القنص لا يحتاج لكل هذا العلم ربما الامر يقتصر على القنص البعيد المدى
اما القنص في مدى اقل من كلم او في المديات الاقل من 400 لا يحتاج لكبير علم
الدراغونوف سلاح قنص سهل
بالطبع في المسافات الأقصر لا تحتاج الى ادخال كل تلك المتغيرات باستثناء الجاذبية (سدادة -شعيرة) ثم الرياح نسبيا لكن حتى مع تلك المسافة 400 م مثلا ستحتاج الى مهارة تكتسبها مع التدريب المتواصل

على مسافة 400 م كان بعضنا (مبتدئين) يصيب الدارئات من اول رمية باستعمال PK بتوجيه من مدريبين ذوي خبرة قتالية .

على مسافة 3.5 كم حتى مع الأخذ باعتبار كل تلك المتغيرات فقد لن تصيب الهدف من اول طلقة (تتغير المتغيرات) تحتاج الى حظ كذلك
 

جميع المواضيع والمشاركات المكتوبة تعبّر عن وجهة نظر صاحبها , ولا تعبّر بأي شكل من الاشكال عن وجهة نظر إدارة المنتدى .

blidi4ever تصميم

نبذة عنــــا

منتدى التكنولوجيا العسكرية والفضاء : تم أنشاء هذا الموقع في عام 2013، ليكون مرجعا للمهتمين في صناعة الدفاع والشؤون التقنية والعسكرية . فهو متنفس لكل الاعضاء للنقاش وتبادل المعارف حول الانظمة العسكرية وتقنياتها

أعلى أسفل